fredag 1. juni 2012

Leif Enger: Ned til elva

Et mirakel av en bok! En historie en ønsker ikke skal ta slutt...

Den astmatiske, 11 årige Reuben bor i Midtvesten på 60-tallet sammen med far, en yngre søster og en eldre bror. Det skjer utrolige ting med denne familien, far forvalter uvanlige krefter og Reuben lever på grunn av et mirakel. Søsteren leser cowboybøker og skriver på sitt eget helteepos. Storebroren blir siktet for drap, men rømmer fra fengslet og blir dermed lovløs. Reuben og familien legger ut på reise gjennom landet i håp om å finne storebroren. Her er mennesker fra enkle kår, kjærlighet og hat, storslagen natur, mye vær, og krefter som ikke lar seg forklare.

Boka er en blanding av cowboyhistorie, krim, magisk realisme, skillingsvise, poesi…. En fantastisk historie med en helt særegen stemning, måtte flere bøker av denne norskamerikanske forfatteren oversettes til norsk!

Boka avsluttes med den voksne Reubens ord: «Kan jeg tvinge noe annet menneske til å tro? Nei, jeg kan ikke det. Det eneste jeg kan gjøre er å si: Dette var det jeg så. Dette var det som skjedde. (...) Forstå det den som kan».  

Anbefalt av Lillian.
Boka finnes på Karmøy folkebibliotek

2 kommentarer:

  1. Herlig bokomtale! Jeg er overbevist om at dette er en bok jeg MÅ lese!

    SvarSlett
  2. Takk for det! Heldige du som har denne nydelige boka til gode :)

    SvarSlett